Politierechtbank Vilvoorde
- Luchthavenlaan 4 - 1800 Vilvoorde
- 02 255 30 60
- BE79 6792 0088 0633
Openingsuren
van 08.30 uur tot 12.30 uur
en
van 13.30 uur tot 16.00 uur
Lokaal nieuws
er zijn momenteel geen nieuwsartikels
Word jij onze nieuwe collega?
Assistent dossierbeheer (niveau C) - m/v/x voor
POLITIERECHTBANK TE VILVOORDE
|
JOBINHOUD |
- Als administratief en juridisch dossierbeheerder, gespecialiseerd in één of meerdere domeinen, onder verantwoordelijkheid en onder supervisie van de griffier/secretaris, meewerken aan de behandeling van gerechtelijke dossiers - in meer of mindere mate naargelang de complexiteit ervan - in één of meerdere fases van de procedure teneinde bij te dragen tot een kwalitatieve en kwantitatieve optimalisering van de behandeling van de gerechtelijke dossiers van zijn (sub)afdeling.
Mogelijke taken:
- De dossiers analyseren op basis van de geldende richtlijnen
- Conclusies formuleren over de oriëntatie of de te geven gevolgen en ze voorleggen aan de bevoegde persoon
- Opmaak van gestandaardiseerde documenten verbonden aan het dossier
- De eenvoudige en/of routineuze problemen en geschillen verbonden met het administratief beheer van de dossiers snel en efficiënt behandelen
- De dossiers controleren en klasseren
- De gegevens identificeren, inputten en controleren
- De gegevens importeren en ze in de meest geschikte vorm presenteren
- Als aanspreekpunt, binnen het kader van wat wettelijk is toegelaten, beantwoorden van vragen van rechtsonderhorigen, advocaten, politie, maatschappelijke diensten, enz. teneinde gefundeerde en rechtsgeldige informatie te verschaffen.
Mogelijke taken:
- beantwoorden van vragen die onder meer worden gesteld per brief, per telefoon, per email, aan het loket (eerste of tweede lijn)
- het stelselmatig op puntstellen van de eigen documentatie zodat op een accurate manier informatie kan worden gegeven
- de problemen voorleggen die opgemerkt werden tijdens contacten met rechtzoekenden en partners
- een hechte samenwerking uitbouwen met magistraten, juristen en de andere administratieve diensten
- Als actor voor één of meerdere ondersteunende processen, instaan voor hun kwaliteit teneinde bij te dragen tot de realisering van de operationele doelstellingen van (een afdeling van) de griffie
Mogelijke taken:
- Kopiëren, versturen van mails en brieven
- De briefwisseling afhandelen
- Opmaken van brieven of gestandaardiseerde documenten en gepersonaliseerde brieven voor de dienst
- Tabellen opmaken
- Administratieve bijstand verlenen aan de magistra(a)t(en)
- Waken over een juiste behandeling en klassering van documenten van de dienst
- Als peter tijdelijk ondersteunen en begeleiden van minder ervaren collega’s teneinde bij te dragen tot hun optimaal functioneren.
Mogelijke taken:
- ter beschikking stellen van relevante documentatie
- beantwoorden van vragen
- samenwerken met de collega’s opdat allen ervaring verwerven op alle vereiste domeinen
- Als kennisbeheerder ontwikkelen en op peil houden van de eigen expertise teneinde het eigen functioneren te optimaliseren.
Mogelijke taken:
- bestuderen van nieuwe ontwikkelingen van de dienst met het oog op de implementatie ervan in zijn (sub)afdeling
- volgen van pertinente interne en externe opleidingen
- kennis delen met de collega’s
- meewerken aan de opmaak van vademecums
|
PROFIEL |
Deelnemingsvoorwaarden
- Diploma hoger secundair onderwijs
Gedragsgerichte competenties
OMGAAN MET INFO
- Zoeken, verwerken en correct weergeven van grote hoeveelheden gegevens binnen de beschikbare termijn.
- Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.
- Problemen oplossen
OMGAAN MET RELATIES
- Groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.
- Interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden.
EIGEN FUNCTIONEREN
- Respect tonen voor anderen, hun ideeën en meningen, aanvaarden van procedures en instructies.
- Een flexibele houding aannemen ten aanzien van en inspelen op veranderende omstandigheden en diverse situaties.
- Integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden.
- Zich ten volle inzetten voor het werk door steeds het beste van zichzelf te geven, hoge kwaliteit na te streven en door te blijven doorzetten, ook bij tegenwerking.
- Resultaatgericht reageren op stress, de eigen emoties controleren en constructief omgaan met kritiek.
- De eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken.
- Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.
Pluspunten
- Kennis Frans
- Basis kennis PC
|
WERKGEVER |
De rechterlijke macht wordt gevormd door de hoven en rechtbanken. Er wordt hierbij een onderscheid gemaakt tussen de Zetel (de rechters in hoven en rechtbanken) en het Openbaar Ministerie (het parket).
De rol van de rechters (Zetel) in de samenleving is essentieel. Zij passen het recht toe: zij doen uitspraak bij burgerlijke geschillen (tussen burgers onderling en in bepaalde gevallen ook tussen de overheid en zijn burgers) en sanctioneren personen die een misdrijf plegen of een wet overtreden op basis van het strafrecht.
Het Openbaar Ministerie, ook wel het parket genoemd, treedt op in naam van de gemeenschap als vervolgende partij of als behoeder van de wet in burgerlijke zaken. In strafzaken spoort het misdrijven op, onderzoekt en vervolgt ze. Zij zien er ook op toe dat het nodige wordt gedaan voor de passende uitvoering van de uitgesproken straffen. Naast de uitoefening van de strafvordering, treedt het parket ook op in burgerlijke en handelszaken en zaken voor de arbeidsgerechten wanneer de wet het voorschrijft of haar optreden wordt gevorderd.
De bevoegdheden van de diverse hoven en rechtbanken en het Openbaar Ministerie worden beschreven in het gerechtelijk wetboek, het wetboek van strafvordering en bijzondere wetten.
De rechter in de politierechtbank is bevoegd voor :
- alle misdrijven in het wegverkeer, ook al doen er zich tegelijkertijd andere misdrijven voor, zoals vlucht, onopzettelijke slagen en verwondingen enz
- De politierechtbank neemt ook kennis van kleine misdrijven, meer bepaald overtredingen. Dit zijn misdrijven waarop volgens het Strafwetboek een gevangenisstraf van maximum 7 dagen staat.
- De rechter in de politierechtbank behandelt een aantal misdrijven die omschreven zijn in bijzondere wetten.
- Machtigingen visitatie
- CORONAMISDRIJVEN, zéér recent
BURGERLIJK
- De politierechtbank behandelt alle eisen tot vergoeding van schade ontstaan uit een verkeers- of treinongeval. Dit behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de politierechtbank, ongeacht het bedrag
- De politierechtbank behandelt de beroepen die worden ingesteld tegen administratieve sancties en geldboeten die gemeenten in hun reglementen en verordeningen opnemen.
- Hoger beroep tegen een administratieve straf opgelegd op grond van de voetbalwet, bijvoorbeeld een administratieve geldboete of stadionverbod.
Voor meer info:
http://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl
http://www.justitie.belgium.be
AANBOD |
Je wordt aangeworven als assistent (niveau C) op basis van een contract van bepaalde duur (6 maanden). Weddenschaal C1 (minimum 14.274€ - maximum 20.067€) bruto jaarsalaris volgens anciënniteit, niet geïndexeerd). Index op 1/04/2020 is 1,7410.
Voor meer informatie: www.fedweb.be
|
SOLLICITEREN |
Solliciteren kan tot en met zondag 17/01/2020
Heb je interesse in deze functie, stuur dan je curriculum vitae met motivatiebrief naar:
Of
sarina.braspennincx@just.fgov.be
|
KANDIDATEN MET EEN HANDICAP |
Je kan een aanpassing vragen
Als je ten gevolge van een handicap gebruik wenst te maken van aanpassingen aan de selectieprocedure, kan je contact opnemen met contr.exsel@just.fgov.be
Nadien zal je gecontacteerd worden door de cel diversiteit van de FOD Justitie om te bepalen van welke aanpassingen je wenst gebruik te maken in onze selecties.
|
SELECTIEPROCEDURE |
De selectieprocedure bestaat uit:
- Een voorselectie op basis van je curriculum vitae kan plaats vinden als het aantal kandidaturen het vereist. Er wordt hiervoor rekening gehouden met volgende criteria:
- Spelling- en grammaticafouten in het cv/de motivatiebrief van de kandidaat
- Een interview waarbij wordt nagegaan of je profiel in overeenstemming is met de specifieke eisen van de functie. Ook je motivatie en je belangstelling en affiniteit met het werkterrein zullen worden bevraagd.
Het vereiste minimum om te slagen voor deze selectie is 60%.
Locatie van de proeven:
Politierechtbank Vilvoorde
Luchthavenlaan 4
1800 Vilvoorde
Feedback
Na het ontvangen van je resultaat kan je binnen de twee maanden schriftelijk feedback vragen.
|
LIJST VAN GESLAAGDEN |
En als je geslaagd bent?
De rangschikking van de geslaagden wordt opgesteld op basis van de resultaten. Als je niet onmiddellijk aan de slag kan, kom je op een lijst die 1 jaar geldig is.
|
CONTACTGEGEVENS |
Meer info over de functie en de selectieprocedure?
Jochen De Geyndt
Griffier-hoofd van dienst
Tel. 02 255.30.71
Sarina Braspennincx
Griffier
sarina.braspennincx@just.fgov.be
Tel. 02 255.30.75
lees meer lees minder
GELET DE HUIDIGE SITUATIE OMTRENT HET CORONAVIRUS, MET INACHTNAME VAN DE GEZONDHEID VAN ELKE BURGER, NEEMT DE POLITIERECHTBANK TE VILVOORDE DE NODIGE BESLISSING OM ZOVEEL MOGELIJK ADMINISTRATIEF AF TE HANDELEN EN ZO VERPLAATSINGEN EN PERSOONLIJK CONTACT TE VERMIJDEN
Gelieve zoveel mogelijk gebruik te maken van ons mailadres : vilvoorde.politierechtbank@just.fgov.be
Let op : ook wat betreft betalingen (afschriften, hoger beroep, rolrecht,..) dit dient contactloos te gebeuren (geen cash geld).
HET FAXNUMMER VAN ONZE GRIFFIE IS BUITEN GEBRUIK !!!!
MEER INFO VERDER
lees meer lees minder! OPGELET NIEUWE MAATREGEL MET BETREKKING TOT HET DRAGEN VAN EEN MONDMASKER IN GERECHTSGEBOUWEN !
10 JULI 2020. - Ministerieel besluit houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
Art. 4. Aan het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, wordt een artikel 21bis toegevoegd, dat luidt als volgt :
"Eenieder is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de neus te bedekken met een masker of elk ander alternatief in stof in de volgende inrichtingen :
1° de winkels en de winkelcentra;
2° de bioscopen;
3° de theater-, concert- en conferentiezalen;
4° de auditoria;
5° de gebedshuizen en bezinningsplaatsen;
6° de musea;
7° de bibliotheken;
8° de casino's en de speelautomatenhallen;
9° de gerechtsgebouwen (voor de publiek toegankelijke delen).
Wanneer het dragen van een masker of elk alternatief in stof niet mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden gebruikt."
lees meer lees minder
Alle contactgegevens
Localisatie
Politierechtbank Vilvoorde
-
Luchthavenlaan 4
1800 Vilvoorde - 02 255 30 60
- BE79 6792 0088 0633
Politierechtbank Vilvoorde
- Luchthavenlaan 4 - 1800 Vilvoorde
- 02 255 30 60
- BE79 6792 0088 0633
Coronamaatregelen